[ Pobierz całość w formacie PDF ]

cho by wielowiekowe i wa ne dla chrze cija skiego
ycia mog ró ni si mi dzy sob i podlega zmianom. W tym momencie pojawi si niezwykle wa ki
Partykularne tradycje Ko cio ów lokalnych nie problem r e l a c j i t r a d y c j i ko cielnych d o
reprezentuj ca ej Tradycji Apostolskiej w wszystkich P i s m a wi tego. Dla niektórych jest spraw oczy-
jej wymiarach. S one w ca kiem odmiennej relacji do wist , e zanim pojawi si Nowy Testament w formie
owa Bo ego ani eli Tradycja Apostolska, spisanej, pierwotna wspólnota chrze cija ska a bez
102 103
jednak tradycje Ko cio a by y odczytywane w wietle
tekstu Pisma w. e chocia tre ci Nowego Testamentu
ywej Tradycji Apostolskiej. Z niej czerpano punkt
by y znane i cytowane to jednak - dopóki nie zosta y
wyj cia dla ca ego przepowiadania, dla ca ej teologii.
rozstrzygni te sprawy kanonu - nie korzystano z Pisma
Nie odwo ywano si przy tym do jakiego drugiego
w. jako ze ród a natchnionego S owa Bo ego.
ród a, egzystuj cego w sposób niezale ny od Pisma
ciwie nie jest to do ko ca prawdziwe, poniewa
w., ale do jednego i tego samego S owa Bo ego. Je li
równie w tym czasie Aposto owie odwo ywali si do
pó niej sformu owano zasad tzw. wystarczalno ci
Starego Testamentu i interpretowali go w sposób
dowodowej Pisma w. to nie w tym sensie, e tylko z
typologiczny.
Pisma wi tego mo na wyprowadza wszystkie do-
Wiadomo te e dla Ko cio a Pismo w. stanowi o
gmaty teologiczne, ale w takim, e nic nie mo e zosta
wespó z pos ugami i sakramentami element
og oszone jako dogmat, co jest przeciwne formalnemu
podstawowy, poniewa w nie za po rednictwem
wiadectwu Pisma w. W pewnym sensie tradycje
Pisma w. mo na dotrze wprost do Tradycji Apo-
dodaj co do Pisma, je li si je pojmuje jedynie jako
stolskiej. Nie oznacza to jednak, e Pismo w. zawiera
tekst, lecz z drugiej strony ywe s owo Ko cio a musi
wszystkie elementy tej e Tradycji. Nale y zda sobie z
bez przerwy wraca do Pisma, jako do swego ród a.
tego spraw w obliczu b dnych pogl dów, które
pojawiaj si w ró nej postaci. Gdy nie traktuje si jako
3. KRYTERIA PRAWDZIWO CI TRADYCJI
apostolskie tego, co nie da si wyprowadzi bez-
OJCÓW APOSTOLSKICH
po rednio z Pisma w. Gdy wszystko to (tak e tradycj
patrystyczn ) traktuje si jedynie jako ludzki wymys ,
Tak e Ojcowie Apostolscy zastanawiali si nad
który mo e i jest po yteczny, ale nie jest apostolski.
tym, jakimi metodami i jakim sposobem mo na dotrze
Gdy z braku dowodów z Pisma w. odwo ujemy si
do ród a w jego prawdziwej, ca ej i nieska onej formie?
tylko do doktryny albo praktyki Ko cio a, aby
zaakceptowa jakie nauczanie. W tym wypadku w
a. sukcesja
sposób nies uszny tradycje ko cielne traktowa oby si na
równi z Pismem w., jako drugie ród o Bo ego
Jednym z takich sposobów by o kryterium fizycznej
objawienia.
blisko ci, c u c h s u k c e s j i , który staje si
W tamtych czasach P i s m o w. s o z
argumentem w dyskusjach o prawowierno ci (Klemens
pewno ci jako punkt odniesienia do wiary, poniewa
Rzymski, Kor 42,2; Polikarp, 7,2). Z tego
cokolwiek k óci o si z jego wypowiedziami, k óci o si
tak e z kryterium apostolsko ci. Jednocze nie
105
104
m.in. powodu rozwini to w Ko ciele ca metod si tak dok adnie dowiedzia em od prezbiterów, i co mi
ustalania sukcesji apostolskiej. yd palesty ski, He- doskonale utkwi o w pami ci, jak najch tniej zestawi dla
gezyp, przeszed szy na wiar chrze cija sk , spraw- Ciebie razem z obja nieniami, by stwierdzi ich wiarygod-
dza np. w Koryncie i Rzymie "genealogi "apostolsk no . Nie lgn em bowiem do ludzi wielomównych, ale do
tych, co ucz prawdy. Nie s ucha em takich, którzy
tamtejszych biskupów (Euzebiusz z Cezarei, Hist. ec-
cle, IV,22,2-8; wed ug Ireneusza wystarczy zweryfi- przytaczali obce jakie przykazania, ale takich, którzy po-
kowa swoj wiar z Ko cio em rzymskim - wa niej- dawali przykazania dane wierze naszej przez Pana i z samej
szym, bo za onym przez dwóch Aposto ów - ewen- wywodz ce si prawdy (Euzebiusz z Cezarei, Hist. eccle.,
tualnie smyrne skim i efeskim). 111,39,3). Po nim, na trzecim miejscu po Aposto ach, zosta
biskupem (Rzymu) Klemens, który równie widzia
Równie pó niejsi Ojcowie Ko cio a nie zapomn
ogos awionych Aposto ów i z nimi obcowa , a s owa ich
wymienia tego samego cucha sukcesji w chara-
wiecza y jeszcze w jego uszach, i tradycje ich mia przed
kterze koronnego argumentu, przemawiaj cego za
oczyma, i to nie tylko on sam, albowiem jeszcze wielu
prawdziwo ci ich doktryny. Ale i Ko ció w Efezie,
o z tych, co brali nauk od Aposto ów. Otó za czasów
który za Pawe , i w którym pozostawa Jan a do
Klemensa niema y zatarg powsta w ród braci w Koryncie.
czasów Trajanowych, jest wiadkiem wiarygodnej Tradycji
Tedy Ko ció rzymski napisa do Koryntian List bardzo
Apostolskiej (Euzebiusz z Cezarei, Hist. eccle., 111,23,4).
znamienny, by ich nak oni do zgody i odnowi ich wiar i
Tego zawsze uczy (Polikarp), co przej od Aposto ów,
tradycje, jak co dopiero przej li od Aposto ów (Euzebiusz
co równie Ko ció podaje, co wreszcie jest jedynie pra-
z Cezarei, Hist. eccle., V,6,3). [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • akte20.pev.pl