[ Pobierz całość w formacie PDF ]

opisanymi w poprzednim punkcie.
Autodopasowanie
Na stronie 33 wyjaśniono, jak przeciągać krawędz kolumny, aby zmienić jej roz-
miar. Dla większej wygody Excel oferuje funkcję Autodopasowania, która automa-
tycznie zwiększa szerokość kolumn, aby dokładnie dopasować ją do zawartości
wpisanej w komórkach (niestety, funkcja ta działa tylko jednokierunkowo  nie
zmniejsza szerokości kolumny, jeśli jest ona szersza niż zawartość jej komórek).
Funkcja Autodopasowania jest uruchamiana w trzech sytuacjach:
" Gdy wpisujesz numer lub datę, która nie mieści się w komórce, Excel auto-
matycznie poszerza kolumnę tak, aby pomieściła ona nową zawartość. (Jednak
w przypadku zbyt długiego tekstu kolumna nie zostanie poszerzona).
" Gdy klikniesz dwukrotnie przyciskiem myszy prawą krawędz kolumny w ob-
szarze jej nagłówka, Excel automatycznie poszerzy ją tak, aby pomieściła ona
najszerszy wpis. Ten trik działa bez względu na rodzaj danych, a więc zarówno
w przypadku dat, liczb, jak i tekstu.
CZZ I f& PODSTAWOWE INFORMACJE O ARKUSZACH
78
" Gdy wybierzesz z menu Format/Kolumna/Autodopasowanie obszaru, Excel
Metody szybkiego
automatycznie poszerzy kolumnę, aby pomieściła ona całą zawartość aktyw- wpisywania danych
nej komórki. Ta funkcja jest bardzo przydatna, gdy kolumna zawiera dość
krótkie wpisy, a jednocześnie ma długi tytuł nagłówka. Jeśli nie chcesz, aby
cała kolumna była tak szeroka, jak jej tytuł, możesz ją dostosować tak, aby
pomieściła wszystkie pozostałe wpisy  wówczas jedynie tytuł zostanie roz-
ciągnięty na kolejną kolumnę.
Uwaga: Jeżeli kolumna jest wystarczająco szeroka, aby pomieścić zawartość wszystkich komórek,
zastosowanie funkcji Autodopasowania nie przyniesie żadnego efektu.
Gdy wpisujesz liczbę lub datę w komórce, funkcja Autodopasowania automatycznie
zwiększa szerokość kolumny, tak aby pomieściła całą treść. Po wpisaniu informa-
cji możesz z powrotem zmniejszyć tę szerokość, jeśli chcesz.
Musisz jednak pamiętać o tym, że jeżeli kolumny są zbyt wąskie, Excel zmienia spo-
sób wyświetlania danych zależnie od ich typu. Jeżeli komórki zawierają tekst, ist-
nieje możliwość, że niektóre z nich będą nachodzić na komórki sąsiednie, zasłania-
jąc je w ten sposób  problem ten został omówiony na stronie 35. Gdyby jednak
Excel umożliwiał również przycinanie liczb, mogłoby to się stać przyczyną nieporo-
zumień. Wyobrazmy sobie na przykład, że komórka jest zbyt wąska i wyświetla cenę
automatów do kawy w taki sposób, że widać tylko 20 zł (zamiast 520 zł)  wielu
ludzi mogłoby się nabrać na tak atrakcyjną ofertę. Aby uniknąć takich problemów,
Excel nigdy nie przycina liczb ani dat. Jeśli użytkownik zmniejszy szerokość ko-
mórki tak, że liczba nie mieści się w niej w całości, Excel wyświetla serię symboli
liczb (#####), wypełniając nimi całą komórkę. W ten sposób wysyła ostrzeżenie, że
kolumna jest zbyt wąska. Gdy tylko szerokość kolumny zostanie odpowiednio do-
stosowana (bądz ręcznie, bądz też przy użyciu funkcji Autodopasowania), w komór-
kach zostaną wyświetlone całe liczby. (Dopóki tak się nie stanie, możesz poznać
wartość wpisaną w komórce, zaznaczając ją i spoglądając na pasek formuły).
Se k r e t y z a wodowe
Inne metody dostosowywania szerokości kolumn
Excel umożliwia precyzyjne kontrolowanie szerokości Możesz również zmienić szerokość kilku kolumn jedno-
kolumn. Aby zmienić szerokość kolumny, zaznacz wy- cześnie. W tym celu zaznacz wybrane kolumny (klika-
braną (klikając jej nagłówek znajdujący się u góry arku- jąc nagłówek pierwszej z nich, a następnie przeciągając
sza), a następnie wybierz z menu Format/Kolumna/ w lewo lub w prawo wskaznik myszy, aby zaznaczyć po-
Szerokość. Standardowa szerokość kolumny to zaledwie zostałe). Gdy określisz nową szerokość, Excel zastosuje
8,43 znaków, ale można ją zmienić na dowolną liczbę ją we wszystkich zaznaczonych kolumnach.
znaków. (Pamiętaj, że poszczególne czcionki wykorzy-
Wreszcie, możesz zdefiniować standardową szerokość
stują różne wielkości liter, w związku z czym zdefinio-
kolumn, czyli tę, którą Excel nadaje wszystkim kolum-
wana przez Ciebie liczba może nie odpowiadać dokładnie
nom w każdym nowo tworzonym arkuszu. Aby okre-
liczbie znaków, które rzeczywiście mieszczą się w ko-
ślić standardową szerokość, wybierz z menu Format/
lumnie).
Kolumna/Standardowa szerokość i wpisz wybraną
liczbę.
ROZDZIAA 2. f& WPROWADZANIE DANYCH DO ARKUSZA 79
Metody szybkiego
Cofnij i Wykonaj ponownie
wpisywania danych
Podczas edycji arkusza w Excelu osoba doświadczona może popełnić tyle samo
błędów, co nowicjusz (albo nawet więcej). Chodzi tu o takie błędy, jak skopiowanie
komórek nie tam, gdzie trzeba, usunięcie ważnych informacji albo zastosowanie
nieodpowiedniego formatowania. Korzystając z opcji Cofnij i Wykonaj ponownie
można szybko naprawić tego typu błędy. Znajomość tych opcji jest niezbędna do
tego, aby praca w Excelu przebiegała szybko i sprawnie.
Jak one działają? Program zapamiętuje każdą zmianę dokonaną podczas pracy
w arkuszu. Dzisiejsze komputery mają ogromne zasoby pamięci i są bardzo szybkie
(pod warunkiem, że nie próbujesz na nich odtworzyć najnowszej trójwymiarowej
gry, w której akcja rozgrywa się w czasie rzeczywistym). Dlatego dziennik Excela
gromadzący informacje o ostatnio wykonanych czynnościach nie spowalnia ani
trochę pracy komputera.
Mas z wł adz ę
Cofnięcie do 100 ostatnich czynności
Jeżeli masz na komputerze trochę wolnej pamięci i za- Jeżeli pracujesz w Excelu 2002, jeden fragment
tej ścieżki dostępu jest nieco inny. Zamiast
leży Ci na tym, aby mieć możliwość cofnięcia więcej niż
16 ostatnich zmian, możesz zwiększyć liczbę wersji ar- folderu o nazwie 11.0 szukaj folderu 10.0.
kusza przechowywanych w pamięci Excela. Niestety,
Wreszcie, kliknij folder Options, aby go zaznaczyć.
nie da się tego ustawić w oknie dialogowym Opcje. Za-
W tym właśnie miejscu określisz nowe ustawienia. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • akte20.pev.pl