[ Pobierz całość w formacie PDF ]
przetwarza.
Strofa 32 - "Z łona grzechu wyszedł" - tzn. urodził się w grzesznej, nędznej i niskiej, nieuczciwej
rodzinie, żyjącej nikczemnienie, nie wedle prawa Dharmy. Uważało się, że studiowanie ksiąg świętych
oraz filozofii było przygotowaniem do Jogi, jak i odejście od zwykłego życia; przygotowania takiego nie
mogli zazwyczaj podejmować kupcy, pochłonięci interesami (Wajszjowie), ani pracownicy fizyczni, ani
kobiety w swej domowej pracy; nie było to uważane za ich Dharmę, choć było wiele wyjątków, a przed
wdowami otwierały się możliwości studiów i Jogi. Tu Szri Kriszna mówi rzecz rewolucyjną, że nawet
bez uprzedniego przygotowania, a tylko dzięki żarliwej dla Niego miłości i zaufaniu bez granic,
najwyższa Joga jest możliwa, czyli daje nadzieję każdemu człowiekowi i jedynie od jego własnej woli
uzależnia przezwyciężenie wszystkich trudności na drodze ku Niemu.
Strofa 34 - Tu Szri Kriszna mówi o swej kosmicznej postaci, o Prze-najwyższym działającym w
Nim i poprzez Niego.
ROZMOWA DZIESITA
Pan rzecze:
1. Posłuchaj jeszcze, o potężnie zbrojny, Mego najwyższego Słowa, który całym sercem
radość we Mnie znajdujesz.
2. Ni bogowie świetliści, ani mędrcy najwięksi pra-początku Mego nie znają , albowiem Jam
jest wszystkich mędrców i bogów pra-zródłem.
3. Kto mnie takim zna i wie, ze ponad narodziny jestem i ponad śmierć, bez początku i końca,
odwieczny Pan wszechstworzenia, ten wśród śmiertelnych złudzie nie podlega i od wszelkiego
uwalnia się grzechu.
4. Rozum, mądrość, od ułud niezależność, cierpliwość, prawda, wszechprzebaczenie,
samoopanowanie i spokój, radość i cierpienia, istnienie i nieistnienie, strach a także nieustraszoność;
31
www.teozofia.org Teozofia w Polsce
5. życzliwość dla wszelkiej istoty, równowaga, zadowolenie, bohaterstwo wewnętrznego
wysiłku, miłosierdzie i hojność, sława i niesława - oto rozliczne świadomych istot stany, a wszystkie
ode Mnie pochodzą.
6. Siedmiu świętych Wieszczów, jak i czterech Przedwiecznych, a także wszyscy Manu, od
których się ludzkość wywodzi, z Mojej natury są i z Mojej myśli zrodzeni.
7. Kto zdolny wniknąć w treść tej wszechwładzy Mojej i Jogi, ten bez wątpienia niewzruszony
w Jodze w harmonii trwa.
8. Jam Pra-rodzicem i zródłem wszechrzeczy, ze Mnie wyłania i rozwija się wszystko;
rozumiejąc to, mędrcy w żarliwym Mnie wielbią zachwycie.
9. Myślą i duszą ku Mnie zwróceni, całą świadomością pogrążeni we Mnie, szczęśliwi, radośni,
o Mnie wciąż mówią, światłem swym dzieląc się wzajem.
10. Tych zawsze w harmonii radosnych, a Mnie gorącą wielbiących miłością, Jogą
rozpoznawania duchowego darzę, która ich do Mnie przywodzi.
11. Z czystego dla nich współczucia, przebywając w ich sercach, światłem mądrości jarzącym
mrok niewiedzy niweczę.
Ardżuna mówi:
12. Iżeś jest Brahman najwyższy, najwznioślejszy, przeczysty, jedyna Ostoja i najgórnirjszy Cel i
wieczny Człowiek-Bóg, Ty, bez początku i końca, wszechobecny Pan,
13. wszyscy mędrcy to powiadali; takim sławił Cię boski wieszcz Narada i Asita, Dewala i Wjasa,
a teraz objawiasz mi to Sam.
14. Wierzę głęboko iż prawdą każde Twe słowo, o Keszawo; twej zjawy kosmicznej, o
najdroższy Panie, nie poznał dotąd nikt, ni Zwietliści, ni tytany pojąć jej nie zdolni.
15. Zaprawdę Ty jeno Sam znasz Siebie, przez Siebie samego, o Przenajwyższy; Tyś jest
wszechstworzeń Krynicą, tworów wszystkich Panem, Zwietlistych Władcą i Zwiatów Wszechrządcą!
16. Aaskaw mi bądz i wymienić racz wszystkie, bez wyjątku, Twe boskie zjawienia i potęgę którą
wszechtwory przenikasz i trwasz.
17. Jak mam Cię poznać, o Jogi wszechświata, przez nieustanne o Tobie rozmyślanie? O jakich,
jakichże to postaciach Twych, Panie, mam wciąż rozmyślać?
18. Sam objaw mi raz jeszcze, a obszernie, Twą Jogę i zjawy Twej chwałę niezmierną, o
Dżanardano, bowiem chłonę Twych słów napój nieśmiertelny i wciąż więcej i więcej ich łaknę.
I rzecze Pan:
19. Niech się tak stanie, o z Kaurawów najlepszy, wymienię ci Me boskie zjawienia, niektóre
jeno, najważniejsze, bowiem chwale moich przejawień nie masz końca.
20. Jam jest Duch w sercu każdej istoty obecny, o Gudakeszo; jam jest początek, środek i
koniec wszechistnień.
21. Jam jest Wisznu wśród Aditjów - tych władców Zwiatłości; światłem wśród światłodajnych
ciał; Mariczi wśród książąt wichrów i burzy; a wśród planet - księżycem.
22. Z ksiąg boskiej mądrości Jam jest Sama Weda; a wśród Zwietlistych - Indra, przestworów
Pan; ze zmysłów Jam jest umysł, a w każdej żywej istocie jej świadoma dusza.
23. Jam Szankara wśród Rudrów, Witesza, skarbów potężny Władca - w tytanów i geniuszów
królestwie; bóg ognia wśród duchów żywiołów ośmiu; a góra Meru wśród siedmiu szczytów
najwyższych.
24. Wiedz o parto, iż jestem Brihaspati, najpierwszy wśród arcykapłanów; Skanda wśród [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl akte20.pev.pl
przetwarza.
Strofa 32 - "Z łona grzechu wyszedł" - tzn. urodził się w grzesznej, nędznej i niskiej, nieuczciwej
rodzinie, żyjącej nikczemnienie, nie wedle prawa Dharmy. Uważało się, że studiowanie ksiąg świętych
oraz filozofii było przygotowaniem do Jogi, jak i odejście od zwykłego życia; przygotowania takiego nie
mogli zazwyczaj podejmować kupcy, pochłonięci interesami (Wajszjowie), ani pracownicy fizyczni, ani
kobiety w swej domowej pracy; nie było to uważane za ich Dharmę, choć było wiele wyjątków, a przed
wdowami otwierały się możliwości studiów i Jogi. Tu Szri Kriszna mówi rzecz rewolucyjną, że nawet
bez uprzedniego przygotowania, a tylko dzięki żarliwej dla Niego miłości i zaufaniu bez granic,
najwyższa Joga jest możliwa, czyli daje nadzieję każdemu człowiekowi i jedynie od jego własnej woli
uzależnia przezwyciężenie wszystkich trudności na drodze ku Niemu.
Strofa 34 - Tu Szri Kriszna mówi o swej kosmicznej postaci, o Prze-najwyższym działającym w
Nim i poprzez Niego.
ROZMOWA DZIESITA
Pan rzecze:
1. Posłuchaj jeszcze, o potężnie zbrojny, Mego najwyższego Słowa, który całym sercem
radość we Mnie znajdujesz.
2. Ni bogowie świetliści, ani mędrcy najwięksi pra-początku Mego nie znają , albowiem Jam
jest wszystkich mędrców i bogów pra-zródłem.
3. Kto mnie takim zna i wie, ze ponad narodziny jestem i ponad śmierć, bez początku i końca,
odwieczny Pan wszechstworzenia, ten wśród śmiertelnych złudzie nie podlega i od wszelkiego
uwalnia się grzechu.
4. Rozum, mądrość, od ułud niezależność, cierpliwość, prawda, wszechprzebaczenie,
samoopanowanie i spokój, radość i cierpienia, istnienie i nieistnienie, strach a także nieustraszoność;
31
www.teozofia.org Teozofia w Polsce
5. życzliwość dla wszelkiej istoty, równowaga, zadowolenie, bohaterstwo wewnętrznego
wysiłku, miłosierdzie i hojność, sława i niesława - oto rozliczne świadomych istot stany, a wszystkie
ode Mnie pochodzą.
6. Siedmiu świętych Wieszczów, jak i czterech Przedwiecznych, a także wszyscy Manu, od
których się ludzkość wywodzi, z Mojej natury są i z Mojej myśli zrodzeni.
7. Kto zdolny wniknąć w treść tej wszechwładzy Mojej i Jogi, ten bez wątpienia niewzruszony
w Jodze w harmonii trwa.
8. Jam Pra-rodzicem i zródłem wszechrzeczy, ze Mnie wyłania i rozwija się wszystko;
rozumiejąc to, mędrcy w żarliwym Mnie wielbią zachwycie.
9. Myślą i duszą ku Mnie zwróceni, całą świadomością pogrążeni we Mnie, szczęśliwi, radośni,
o Mnie wciąż mówią, światłem swym dzieląc się wzajem.
10. Tych zawsze w harmonii radosnych, a Mnie gorącą wielbiących miłością, Jogą
rozpoznawania duchowego darzę, która ich do Mnie przywodzi.
11. Z czystego dla nich współczucia, przebywając w ich sercach, światłem mądrości jarzącym
mrok niewiedzy niweczę.
Ardżuna mówi:
12. Iżeś jest Brahman najwyższy, najwznioślejszy, przeczysty, jedyna Ostoja i najgórnirjszy Cel i
wieczny Człowiek-Bóg, Ty, bez początku i końca, wszechobecny Pan,
13. wszyscy mędrcy to powiadali; takim sławił Cię boski wieszcz Narada i Asita, Dewala i Wjasa,
a teraz objawiasz mi to Sam.
14. Wierzę głęboko iż prawdą każde Twe słowo, o Keszawo; twej zjawy kosmicznej, o
najdroższy Panie, nie poznał dotąd nikt, ni Zwietliści, ni tytany pojąć jej nie zdolni.
15. Zaprawdę Ty jeno Sam znasz Siebie, przez Siebie samego, o Przenajwyższy; Tyś jest
wszechstworzeń Krynicą, tworów wszystkich Panem, Zwietlistych Władcą i Zwiatów Wszechrządcą!
16. Aaskaw mi bądz i wymienić racz wszystkie, bez wyjątku, Twe boskie zjawienia i potęgę którą
wszechtwory przenikasz i trwasz.
17. Jak mam Cię poznać, o Jogi wszechświata, przez nieustanne o Tobie rozmyślanie? O jakich,
jakichże to postaciach Twych, Panie, mam wciąż rozmyślać?
18. Sam objaw mi raz jeszcze, a obszernie, Twą Jogę i zjawy Twej chwałę niezmierną, o
Dżanardano, bowiem chłonę Twych słów napój nieśmiertelny i wciąż więcej i więcej ich łaknę.
I rzecze Pan:
19. Niech się tak stanie, o z Kaurawów najlepszy, wymienię ci Me boskie zjawienia, niektóre
jeno, najważniejsze, bowiem chwale moich przejawień nie masz końca.
20. Jam jest Duch w sercu każdej istoty obecny, o Gudakeszo; jam jest początek, środek i
koniec wszechistnień.
21. Jam jest Wisznu wśród Aditjów - tych władców Zwiatłości; światłem wśród światłodajnych
ciał; Mariczi wśród książąt wichrów i burzy; a wśród planet - księżycem.
22. Z ksiąg boskiej mądrości Jam jest Sama Weda; a wśród Zwietlistych - Indra, przestworów
Pan; ze zmysłów Jam jest umysł, a w każdej żywej istocie jej świadoma dusza.
23. Jam Szankara wśród Rudrów, Witesza, skarbów potężny Władca - w tytanów i geniuszów
królestwie; bóg ognia wśród duchów żywiołów ośmiu; a góra Meru wśród siedmiu szczytów
najwyższych.
24. Wiedz o parto, iż jestem Brihaspati, najpierwszy wśród arcykapłanów; Skanda wśród [ Pobierz całość w formacie PDF ]